Thursday, August 6, 2009

MENGENAL DIRI/NAF'S/JIWA DAN APA KAITANNYA DENGAN RUH


Bismillah Ar Rohman Ar Rohim.
 
Alhamdulillahirobbila'alamin Wassholatuwassalamu 'Ala Asyrafil Anbia'i Wal Mursalin , Nabiyyi Musthofa Rasulillahi Wa A'la Aalihi At Toiyyibin Watthohirin , Somma Ila  Ashaabihi Wabaarik Wasallim. Amma Ba'du.

Pembaca yang dimuliakan Allah Ta'ala, adapun mengenal Diri/Naf's/Jiwa dan Ruh itu tersangat luas pembahasan dan kupasannya, tersangatlah mendalam serta berbeza-beza kefahamannya sejak dahulu hinggalah ke zaman sekarang. Walau pun Allah Ta'ala telah berfirman bahawa Dia hanya memberi pengetahuan tentang Ruh hanya sedikit manakala pengetahuan tentang Naf's juga adalah terbatas akan tetapi manusia dengan sifatnya yang ingin tahu masih belum merasa puas dengan ilmu yang sedikit itu. Apa yg perlu kita selidiki ialah agar pemahaman kita itu benar2 selaras dengan petunjuk AL QURAN Nur Kareem. Tanpa petunjuk tersebut sudah pasti kita akan tersasar dari pemahaman yang sebenar.


Mengupas istilah-istilah NAF'S di dalam Al Qur'an

 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri/nafs dari keinginan hawanya," (An Naazi'at : 40)

Di dalam Al Quran  "An Naf's" itulah ialah "diri" kita manakala keinginan yang bersifat jahat yang terbit dari "diri" itu disebut sebaga "Al Hawa' " . Jadi "An Naf's"  itu adalah sesuatu yg lembut, baik dan indah sedangkan yang jahat, panas, terbit dari "diri" itu ialah "Al Hawa" . 

وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ  

"Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Yusof:53)
 
 
Di dalam ayat lain pula "diri" disebut sebagai "Naf's Al Ammarah' " dan inilah diri kita yang bersifat jahat semasa di martabat ammarah secara realitinya . Janganlah kamu syak lagi .
 
Dan diri kita pada martabat Lawwamah juga disebut sebagai  "Naf's Al Lawwamah" tetapi Naf's diterjemahkan sbg Jiwa (istilah yg dimelayukan) tetapi tetap menunjukkan kepada An Naf's/diri .

وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ  
"dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali dirinya sendiri" (Al Qiyaamah:2)

"An Naf's" juga bermakna "diri/self" yg boleh  bersifat baik dan jahat , maknanya Naf's itu adalah diri kita.  Diri yg bersifat dgn 8 tingkatan dari Naf's al hawa , Naf's ammarah .... hingga ke ' Kamaliah . Dlm pengajian Tuk Kenali ditambah tahap "Naf's al hawa" (lebih bawah dari ammarah) sbg martabat Naf's terendah. 

Yang kita sering sebut2 sebagai nafsu itu merujuk kepada istilah al hawa , bukan merujuk kepada An Naf's/diri/self . Jadi jahat atau baik itu hanya sifat kepada Diri/Naf's/Self pada martabat masing-masing.

Pada Naf's/diri dikumpulkan kesemua fungsi termasukla al Hawa (itulah hawa/haba panas yg terbit dari naf's sebagaimana terbitnya Hawa yang berasal dari diri Adam as)

Manakala "Aqal" yang sekiranya sudah hidup dengan Nur Al Quran  beserta fungsinya itulah sebagai FURQAN membezakan antara baik dan buruk .

Adapun  "Nyawa" beserta fungsinya itu ialah untuk  menghidupkan kita; JIWA beserta fungsi kejiwaan; HATI /QALB beserta fungsinya ingat dan lupa dibolak balikkan oleh Allah, kesemuanya pada balutan ke 7 . 

Naf's/ Diri bermula dari ALAM AHDAT sehingga ke ALAM INSAN
Balutan 1 alam AHDAT, balutan 2 alam WAHDAH ,balutan ke3 alam WAHIDIAH , balutan ke4 alam RUH, balutan ke 5 alam MISAL , balutan ke 6 alam IJSAM dan balutan ke 7 alam INSAN (nafs/kita di sini) Manakala SIRR dan RUHH terhimpun pada balutan ke 4 alam RUH . 

Kesemua alam 2 tu kita dah lalu sebelum ini dari AHDAT hingga ke ALAM INSAN jadi kita bukan lah ALLAH , MUHAMMAD atau RUH mau pun SIRR ,, dan boleh juga dipanggil balutan2 sbg pakaian kita tiap2 kali berubah alam . Sampailah nanti melepasi alam kubur, alam mahshar, alam syurga atau neraka .

Aku lebih gemar menggunakan istilah Naf's yang menunjukkan kepada Diri/Nafsu/Jiwa dan seumpamanya kerana istilah ini yang sebut di dalam Al Quran secara jelas . Namun kita semua sudah biasa dengan pelbagai terjemahan melayu seperti diri,nafsu,nafas,jiwa dan sebagainya.
Dengan mengggunakan istilah yang disebut di dalam Al Quran akan mendatangkan fahaman yang lebih jelas dan kita tidak akan keliru dengan pelbagai terjemahan dan istilah-istilah melayu. 

Bagi mereka yang benar-benar mengaji dan mengkaji bidang ini sudah tentu lebih arif dan ada yang sampai ke tahap tok2 guru-guru yang arif billah . Sudah pasti mereka tidak keliru dan tengelam dengan istilah-istilah yang benyak itu.
Kita seringkali mendengar kata-kata Sufi seperti ini , ada juga yang mengatakan hadis nabi saw walau pun kita tidak menjumpai sanad yang sahih, tetapi yang lebih tepat ia adalah kata-kata Syeikh Yahya b Muaz As Saufi.
"Man 'Arofa Nafsahu Faqod 'arofa Rabbahu, Wa man a'rofa Rabbahu , Fasadal Jasad"

"Barangsiapa mengenal akan dirinya maka mengenllah ia akan Tuhannya. Dan barangsiapa mengenal akanTuhannya ,binasalah jasadnya"
Manakala Allah menyebutkan di dalam firmanNYA "
  يأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ . ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً . فَادْخُلِى فِى عِبَادِى . وَادْخُلِى جَنَّتِى

"Hai jiwa yang tenang (Naf's al-Mutmainnah), kembalilah kepada Tuhamu, kamu puas dengan Dia dan Dia ridha kepadamu" (89:27-28). 
Dan banyak lagi istilah-istilah NAF'S yang disebut di dalamAl Quran yang menjelaskan mengikut tingkatan-tingkatan NAF'S itu.

Tentang Ruh pula Allah Ta'ala menyebutnya di dalam firmanNYA

وَيَسْـَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً 


"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: ‘Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit" Al-Israa'(17): 85


Pengetahuan yang sedikit inilah yang menjadi pembahasan zaman berzaman , ada yang menolak untuk dibahaskan ada yang membahasnya secara berlebih-lebih hingga melampau batas ilmunya dan berlain-lainan pendapat dari pelbagai aliran. Namun sejauh manakah manusia itu dapat benar-benar mengenal diri dan ruh dan dapat memahami rahsia yang sedikit ini . Apakah bezanya antara diri atau 'nafs' dengan ruh , banyak pembahasannya. Akan aku bahaskan nanti.
Kesudahan daripada mengenal NAF'S itu ialah apabila kita tahu bahawasanya kita ini adalah merupakan hamba kepada Allah Rabbul a'lamin. Di sini aku kumpulkan beberapa persoalan di dalam hal mengenal diri untuk dikongsi oleh pembaca semua. Semoga ia menjadi panduan yang berguna buat kita semua.

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَـجِدِينَ 


"Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud (Surah Hijr : ayat 29 )

Dimaksud dengan sujud di sini bukan menyembah, tetapi sebagai penghormatan kepada Nabi Adam as. Allah Ta'ala menyebutkan sebangai Ruhku (Ruhhi) adalah kerana memuliakan Ruh sebagaimana DIA memuliakan Kaabah lalu menyebutnya sebagai Baitullah. Maka terdapat Ahli tafsir menfasirkan sebagai Ruh ciptaanKU sesuai dengan pendekatan syariat. Manakala Ahli-Ahli Tassawuf dan Sufi menfasirkan dengan pelbagai-pelbagai tafsiran yang lebih mendalam. Semuanya berbeza-berbeza menurut kefahaman masing-masing.


Perbezaan di antara Nafs' dan Roh
Setelah kita lihat istilah NAF'S dan ROH yang Allah Ta'ala sebutkan di dalam Al Quran kita akan membahaskannya secara lebih terperinci dan melihatnya dari sudut pandangan Ahli-Ahli Tasawwuf dan Sufi. Imam kita Sayyidina Ali karamullahu wajjah ra pernah menyebut , ada juga yang menyatakan ia sebagai hadis Nabi saw yang jelasnya ia sampai kepada Kata-kata Imam Ali as
"Awalludiin maarifatullah" 
 
Awal permulaan agama adalah mengenal Allah. Maka itulah isyarat yang perlu difahami dan diikuti agar kita betul-betul mengenal Allah Ta'ala kerana tanpa mengenal Allah Ta'ala bagaimana kita akan beragama. Adakah kita tidak tahu siapa yang kita sembah . Apabila Imam Ali as di tanya apakah kamu melihat Allah ? Imam Ali as menjawab," Apakah aku menyembah Tuhan yang tidak dapat dilihat ? Ia dapat dilihat dengan pengkihatan mata hati " Jadi pengetahuan dan penglihatan bathin kepada Allah Ta'ala dan kewujudanNYA adalah menjadi pokok dan dasar di dalam kita beragama. Janganlah kamu abaikan perkara yang penting ini. Ulamak-Ulamak Muhaqiqin dan Ariffin billah tidak pernah menyangkal kepentingan ini kecualilah Ulama-Ulamak Duniaa dan yang hanya mementingkan perkara-perkara yg zahir semata-mata. Maka bahawasanya taa'lik (apa yang dikehendaki dengan ) mengenal Allah Ta'ala adalah mengenal diri berbalik kepada kalam sufi ini.
"Man 'Arofa Nafsahu Faqod 'arofa Rabbahu, Wa man a'rofa Rabbahu , Fasadal Jasad"
"Barangsiapa mengenal akan dirinya maka mengenallah akan Tuhannya. Dan barangsiapamengenal akan Tuhannya ,binasalah jasadnya"

Perkataan 'diri' adalah terjemahan ke bahasa melayu dan di dalam istilah arabnya ialah NAF'S . Seperti yg telah dibahaskan di awal tadi Diri itulah NAF'S walau pun apa istilahnya ia menunjukkan kepada bangsa NAF'S yakni nafsu atau jiwa, diri yang mempunyai hati ,perasaaan ,akal ,nafsu dan berkehendak. Yang makan dan minum itu tubuh ,tetapi yang merasa kenyang ,lapar dan dahaga itulah diri atau NAF'S . 

NAF'S inilah juga yang akan merasa bahagia atau derita ,diseksa atau menikmati syurga Allah Ta'ala di dunia dan di akhirat . Inilah yang dimaksudkan dengan NAF'S yang merangkumi qalbu/hati ,jiwa, perasaan, akal ,budi ,danyang seumpamanya .Fahamilah betul-betul.

Adakah NAF'S kita yg zulmat (dark matter) ini yang dapat mengenal Tuhan/Rabb yang menajdi sumber bagi segalaa Cahaya? Apabila NAF'S telah bersusaha memperbaiki dirnya , mensucikan hati jiwa, aqal berada di martabat insal kamil pada maratabat Nafsu Kamaliah barulah ia benar-benar mengenal Tuhan kerana ketika itu ia mendapat panduan dari RUH yang ditugaskan untuk membimbing NAF'S dan mengingatkan jalan kembali kepada Allah Ta'ala. Inilaah kaitaan fungsi RUH dengaaan NAF'S.

Kalimat Ruh itu sangat luas istilahnya dan banyak pula tafsirannya menurut takrif masing-masing samaada pada lughat baik pun pada ilmu yang khusus seperti ilmu tasauf dan ilmu tarekat., Ada yang memberi erti Ruh itu Jawahir (kata jamak /pulral bagi jauhar). Ada yang memberi erti Ruh itu nyawa.. Ada yang memberi erti Ruh itu Jiwa.
Yang paling tepat adalah sebagaimana Allah Ta'ala berfirman didalam Al Quran. ROH itu diertikan Ruh itu sebagai 'Amar Rabbi", maksudnya Urusan Tuhanku. ROH itu Amar Allah , maksudnya Urusan Allah. ROH dengan pengertian Amar Allah adalah dihidupkan dengan sifat Hayat Allah ta'ala. Maka Ruh itu lah yang menghidupkan tuannya iaitu jasad , jisim atau tubuh.

Aku telah meneliti kitab2 bahasa melayu jawi terdahulu seperti kitab Lubabub Tasauf karangan Syeikh Ibrahim b. Hassan Al Kurani yg diterjemahkan oleh Syeikh Abdul Rauf Al Fansuri dimana 'RUH' itu diterjemahkan kepada 'NYAWA' . Jadi istilah 'NYAWA' dan 'ROH' itu adalah menunjukkan kepada barang yg sama jua. 


Ini adalah makna yg paling tepat menurut fahamanku.. Kerana dengan ada Ruh itu menghidupkan tubuh atau jasad. Sekiranya Ruh sudah dicabut dari jasad maka manusia itu dikatakan mati atau sudah hilang nyawanya. ROH dan NAF'S adalah 2perkara yang dikekal oleh Allah Ta'ala maka yang mati itu tubuh atau jasad. ROH akan kembali mengadapTuhan Robbil 'alamin sebagaimana Allah Ta'ala berfirman , "Innalillahiwainna ilaihi rooji'un" manakala NAF'S akan menerima balasan samaada bahagia atau kecelakaan di akhirat kelak. Fahamkan betul-betul.

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
"setiap yang bernyawa itu pasti merasai mati, kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan." (Al Ankabut:57) 

Perkataan NAF'S/diri di sini menunjukkan kepada diri ROH, karana nafas atau nyawa itu digerakkan oleh Ruh. Diri ROH dan Diri NAF'S keduanya sudah terhimpun di alam insan diri kita ini . ROH bersifat taat dan bertaraf Ammar Robbi manakala NAF'S atau nafsu yakni inilah diri kita mempunyai asal kejadian yang berbeza.
Nafs'/Nafsu ni yang mahu nak turun dunia. Nafs'/Nafsu inilah diri kita . Dan tingkatan2 nafsu apabila disucikan naiklah kepada tingkatan amarah > lawamah> mulhamah >mutmainnah >radhiah > mardhiah >kamaliah. 
Maka NAF'S atau Nafsu ini di awal kejadiannya bila ditanya oleh Allah Ta'ala siapa Aku dan siapa engkau ,dijawabnya aku aku ,engkau engkau lalu di rejam beratus tahun di dalam neraka panas. Kemudian diangkat semula mengadap Allah Ta'ala dan ditanya lagi siapa Aku dan siapa engkau ,dijawabnya aku aku ,engkau engkau dijawab sama aku aku ,engkau engkau . Maka di rejam beratus tahun di dalam neraka sejuk kemudian diangkat mengadap Allah Ta'ala di tanya lagi , tetap menajwab aku aku , engkau engkau . Lalu diperintah oleh Allah Ta'ala dikurung di dalam penjara lapar dan dahaga beberapa lama kemudian di panggil mengadap Allah di tanya lagi . Barulah ia mengaku Engkau Tuhanku. 
Maka NAF'S yang telah disucikan itu Allah Ta'ala gelarkan sebagai 'NAF'S Mutmainnah' yakni 'Jiwa yang tenang' sebagaimana FirmanNYA dan perintahNYA kepada NAF'S untuk memasuki SyurgaNYA

يأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ . ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً . فَادْخُلِى فِى عِبَادِى . وَادْخُلِى جَنَّتِى

"Hai jiwa yang tenang (Naf's al-Mutmainnah), kembalilah kepada Tuhamu, kamu puas dengan Dia dan Dia ridha kepadamu" (89:27-28). 
Walaupun terjemahannya ialah kepada jiwa namun hakikatnya menunjukkan kepada NAF'S jua. Jangan kamu keliru di sini. 

Berbeza dengan ROH apabila dihimpunkan kesemua ROH-ROH lalu ditanya. "Alastu birobbikum" , adakah kamu menyaksi Aku ini tuhan kamu maka menjawab sekelian ROH ,"Qolu Bala Syahidna" Bahkan kami semua menyaksikan . 
Maka itulah sebabnya ROH itu 'Ammar Rabbi" Urusan Tuhanku, ROH itulah pesuruh Allah yang sentiasa mengingatkan NAF'S/ diri kita agar jangan lupa kamu ada kehidupan yang lebih kekal abadi dan bukan hanya hidup untuk bersuka-suka di atas muka bumi ini.
ROH adalah suci, ciptaan Allah, sehingga dikategorikan sebagai Makhluk. Jadi ROH dalam diri jasad manusia bukanlah Allah itu sendiri. Fahamkan betul-betul.

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَـجِدِينَ  
"Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud (Surah Hijr : ayat 29 )
Pengertian “ROH KU”? ROH milik Allah. ROH ciptaan dan milik Allah, yang ditiup masuk oleh Allah ke dalam Jasad manusia. Bila manusia meninggal maka ROH ini akan kembali ke Sang Pencipta.

بَلِ الإِنسَـنُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ - وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ 

"Bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya sendiri, meskipun dia mengemukakan alasan-alasannya."  (Bahkan atas diri manusia itu ada bashirah yang melihat).(QS 75:14)
Kata bashirah ini disebut sebagai yang menyaksi dan tahu atas segala gerak manusia yang sekalipun sangat rahsia. Ia biasa menyebut diri (wujud)-nya adalah "Aku". Manakala Ulamak Tafsir secara syariaat menafsirkan bahwa anggota-anggota tubuh manusia menjadi saksi terhadap pekerjaan yang telah mereka lakukan seperti tersebut dalam surat Nur ayat 24, Sedangkan sifat Basirotun itu antara sifat Maanawiyah yang ditajalli pada ROH. Fahamkan betul-betul isyarat ini.
 
Menurut pendapat Tarekat Syatariah pula ROH yg tetap dinamakan RUHUL Quddus., ROH yang pergi dinamakan RUHUL 'AZIM., RUHUL QUDDUS itulah yg turun naik, kerana adanya RUHUL QUDDUS itu maka adanya tujuh Latifah dalam tubun insan. Latifah itu dinamakan Makam, Wilayah dan Latifah Latifah RUHUL QUDDUS itu ialah Latifatul QALB, Latifahtul ROH, Latifatul SIRR, Latifatul KHAFI, Latifatul AKHPIA, Latifatul NAFS, Latifatul JASAD. Aku tidak akan membahaskan persoalan Makam,Wilayah dan Latifah di sini. 
Sebenarnya Ruh itu asalnya satu jua , kerana ,"Muhammad Abu Ar ROH" Muhammad itu Bapak sekelian ROH. Manakala pada martabat perceraian ianya menjadi berbilang2 namun sifat nya sama. Istilah yang berbeza-beza itu cuma menunjukkan pada martabat2 ROH pada berbeza-beza manusia dan makam.

Maka macam2 istilah tentang ROH, semua menunjukkan kepada Latifah rabbaniah , barang2 yg seni dan halus . Jangan kita tenggelam dan konfius dengan istilah yang macam2 ni . Hakikatnya ROH itu satu yang berbilang itu nafas atau 'NAF'S

ROH tu urusan Allah.. Istilah2 ROH yang macam2 tuh mengikut peringkat2 ROH tersebut., Ruhul Amin - ROh Muhammad, Ruhul Quddus - ROh Jibrail, Ruhul Ammar - ROh yg Allah tiup pada tubuh adam, Fungsinya menjalankan perintah Allah..urusan Allah .
Sedangkan di dalam pembahasan ilmu Usuluddin NAF'S menunjukkan kepada Zat Allah Ta'ala apabila dibicarakan sifat wujud maknanya wujud NAFSIAH. Jangan pula kamu keliru di sini . Maksud wujud NAFSIAH di sini adalah Diri Zat ALlah Ta'ala . Apabila sifat wujud ini sudah tahkik pada hamba itulah NAF'S yang menunjukkan kepada NAFSU kita . Maka NAFS itu bermakna ZAT/DIRI Allah Ta'ala sudah tentu berbeza dengan NAFS / nafsu yang pada kita. Bahawasnya nafsu itulah kita , sebab kita ini hamba . 

Maka fahaman batiniah yang menyatakankan kita ini Allah adalah satu fahaman yang terpesung jauh. Kerana mereka tidak memperinci sedalam-dalamnya hakikat NAFS itu sendiri . 
Manakala di dalam pembahasan tassawuf apa pula kaitan nya dengan kalam sufi 'Man 'arafa Robbahu ,Fa qod 'arofa Rabbahu' Barangsiapa mengenal dirinya (nafsahu) , maka mengenal ia akan Tuhannya", Maksudnya di sini untuk mengenal Allah Ta'ala itu adalah dengan melihat diri sendiri ,mengenal segala sifat2 kelemahan dari kita sebagai tanda wujud kekuasaan Allah Ta'ala dan kebesaranNYA pada kita ,Maka tahulah yang kita ini selaku hambanya yang wajib mengabdikan diri kepada Tuhan Rabb sekelian 'alam. 

Tidak ada yang namanya ROH jahat, ataupun lainnya. Sesungguhnya ROH itu selalu mengajak jiwa ke jalan yang lurus, tetapi syaitan sangat gigih menyeru segala yang dimiliki jiwa agar sesat.


bersambung ....

32 comments:

  1. mengenal diri akan mengenal tuhan...tertarik dgn 2 perkara iaitu roh dan nafsu...

    ReplyDelete
  2. Jalan paling dekat dan tepat mengenal Allah adalah dengan mengenal utusan Allah,
    Allah hanya beserta dengan nabi dan para Rasul dan utusanya....
    kerana itulah " Barangsiapa taat kepada nabi maka sesungguhnya ia taat kepada Allah"

    "Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah"
    barangsiapa yang berpegang kepada yang tiada kena mengena dengan Allah maka sesatlah ia malah menyesatkan pula.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, izin boleh copy paste tak, kerna nak print dan dibaca offline.

    ReplyDelete
  4. salam...
    roh terbahagi kepada 2 roh qaddim(kekal) dan roh hijab.
    roh hijab lahir dari amal & perbuatan jasad semasa hidup...setelah mati roh qadim kembali kpd maha pencipta manakala roh hijab yg akan dihisab...

    ReplyDelete
  5. Walau pun Ruh dikatakan Ruh qadim ianya bukan Qadim hakiki sebab yg qadim hakiki itu hanya sebenar2 tuhan (Zat) ,qadim lagi azali . Ruh itu cuma qadim majazi. Quran menyebut Ruh itu sebagai Ammar Rabbi maka selain dari Ammar Rabbi itu bukan disebut Ruh . Sebab Ruh itu sesuatu yg Suci dan taat sebagai Ammar rabbi. Yg dikatakan Ruh Hijab itu bukan Ruh ,itulah Nafsu .Kerana hanya akan di hisab sekiranya ianya bersifat Mutmainnah akan masuk syurga tanpa di hisab.

    ReplyDelete
  6. kt jgn terkeliru dgn istilah2 yang diguna pakai bagi menerangkan roh, yang paling penting kt faham/kenal tentang roh(lafaz dimulut tasdith dihati)

    ReplyDelete
  7. salam...boleh kah tuan huraikan apa itu islam secara mendalam

    ReplyDelete
  8. Apa pun istilah yg cuba dikupas oleh pendapat2 ulamak sufi , AlQuran sudah menjelaskan RUH itu bersifat "AMMAR RABBI" . RUH itu tidak akan di hisab dan yg akan kembali kpd Allah , diri kita Naf's atau Nafsu yg akan dihisab amal perbuatan.

    Tentang lafaz di mulut tasdiq di hati itu tidak ada kena mengena dgn RUH sebab itu adalah iman . Iman itu ikrar bi lisan (lafaz di mulut) tasdiq bi qalbi ( membenarkan dlmhati ) dan disertakan dengan amalperbuatan . Yg dibenarkan di dalam hati itu adalah AQA'IDUL IMAN yg terkandung di dalam kalimah ALLAH. AWAS ??? RUH itu bukan Allah ,tetapi ada manusia hg mengaji hanya di peringkat Ruh dan bertuhankan Ruh .

    ReplyDelete
  9. salam,
    "Barangsiapa mengenal akan dirinya maka mengenallah akan Tuhannya. Dan barangsiapamengenal akan Tuhannya ,binasalah jasadnya"

    disini saya perlukan penjelasan dari tuan apakah yang dimaksudkan dengan binasa jasad?

    ReplyDelete
  10. salam,
    saudara pernah mengatakan bahawa roh hijab itu bukan roh itulah nafsu. cuba renung dan fikirkan bayi yang baru dilahirkan akan menangis meminta susu, disitu sudah ada nafsu atas diri bayi tersebut megapa tidak ada dosa bagi bayi itu. disini menunjukkan perbezaan hijab dengan nafsu.

    ReplyDelete
  11. Asalamualaikum?Ruh dan nafsu camna nak beza dalam hati?2.kadang jahat kadang baik ,yang buat keputusan sapa ,kita ni?Dalam diri ada nafsu ada jasad ada Ruh ?bila mati kemana?

    ReplyDelete
  12. Salam... Ingin bertanya.. setelah manusia mati... Nafsu pergi kemana??

    ReplyDelete
  13. "Barangsiapa mengenal akan dirinya maka mengenallah akan Tuhannya. Dan barangsiapa mengenal akan Tuhannya ,binasalah jasadnya"

    Binasa jasad membawa maksud sudah meninggalkan perbuatan2 maksiat ,bila kita sudah kenal diri sebagai hakikat kehambaan ,sudah tahu siapa hamba dan siapa tuhan maka mulalah kita mengabdikan diri kepada Allah siang dan malam.

    ReplyDelete
  14. Wslm ,
    saudara pernah mengatakan bahawa roh hijab itu bukan roh itulah nafsu. cuba renung dan fikirkan bayi yang baru dilahirkan akan menangis meminta susu, disitu sudah ada nafsu atas diri bayi tersebut mengapa tidak ada dosa bagi bayi itu. disini menunjukkan perbezaan hijab dengan nafsu.

    Bayi yg baru lahir mmg la juga Naf's yg bersifat muhammad yatim dalam keadaaan fitrah bersih dari dosa cuma bila sudah akil baligh datang mimpi barulah nafsu itu mulalah diganggu oleh syaitan,kalau tak di didik secara sempurna maka jatuhlah ia kepada martabat amarah ,lawamah. Tentang hijab ni kisah lain terdapat 7 lapisan setiap lapisan pula beribu2 hijab.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Asalamualaikum?Ruh dan nafsu camna nak beza dalam hati?2.kadang jahat kadang baik ,yang buat keputusan sapa ,kita ni?Dalam diri ada nafsu ada jasad ada Ruh ?bila mati kemana?

    Waslm . yg datang pada hati ada baik ada jahat , ada bisikan ,ada nur dan macam2 lagi . Ada drp malaikat ,drp ruh ,drp syaitan dan drp nafsu. Semua ini kita perlu kenal secara satu persatu ,bukan nya mudah perinciannya ianya satu pemerhatian yg teliti.Perlu kepada berguru dengan guru tasawwuf yg mahir dalam seluk beluk penyucian dan pemerhatian hati. Kalau saya perincikan di sini pun sukar nak faham kecuali tuan sama2 melalui jalan ini. Kalau tuan dah lalui ada serba sedikit pengalaman boleh email saya dan ceritakan apa yg tuan dapat,bagaimana sifatnya, rasaya , dll untuk di perjelaskan itu apa , ini apa secara detail. Insyalallah .

    ReplyDelete
  17. Wslm saudara botak (maaf tatau nama :) ) Salam... Ingin bertanya.. setelah manusia mati... Nafsu pergi kemana??

    Nafsu/naf's ,diri kita ada zahir dan bathin , yg zahirnya , tubuh akan dikebumikan di dalam tanah selepas mati . Nafs' yg bathin nya pula akan menunggu di alam barzakh, melalui soal mungkar nakir dan sehingga hari kiamat dan hari pembalasan. Kalau naf's yg telah bersih di tahap mautmainnah akan dijemput masuk syurga oleh Allah Ta'ala.

    Manakala RUH yg bertaraf ammar rabbi sudah selesai kewajipan di alam insan akan kembali kepada Allah ,innalillahi wainna ilaihirojiun.
    kalau Naf's yg diangkat martabatnya menjadi wali Allah akan bersama2 dengan RUH (sebab sudah kamil mukamil antara RUH dan NAF'S) mengadap Allah Ta'ala. (memasuki syurga di akhirat dan syurga makrifat di dunia tanpa hisab)

    ReplyDelete
  18. Asalamualaikum!terima kasih atas penerangan kenal hati.saya mohon pada Tuan bagaimana amalan agar kita dapat mengenali suara hati dari ruh ,malaikat, Nafsu dan Syaitan.

    ReplyDelete
  19. Walaikumsalam ,bab amalan ni tuan kena dapatkan dari guru2 arifbillah/murshid . Bila dah bawa amalan nanti datang perkara2 ni tuan sendiri akan tahu dgn petunjuk Allah mana2 satu yg dtg. Insyaallah.

    ReplyDelete
  20. Tuan Anonymous , sila add saya kat facebook kalau betul2 nak mendalami bab ni ,saya akan cuba halakan tuan dgn guru yg sesuai dgn apa yg tuan cari . Clik di sini >>>>>> http://www.facebook.com/home.php#!/LordofNagaSakhti77

    ReplyDelete
  21. Asalamulaikum izin kan saya link blog ini dgn blog saya kerana saya juga berminat dengan ilmu ketuhan ini

    ReplyDelete
  22. assalamualaikumm...
    sekarang ni saya nk mengenal "diri" saya...
    sy nk tgk or jumpa dengan "diri" saya...
    buleh tuan syiah ali terangkan mcm mane?
    seperti yang digambar kan oleh kawan saya yang mengaji tentang ilmu hakikat begitu indah serta cantik "diri" kita berbanding jasad yang kotor..
    boleh tuan syiah ali terangkan...

    ReplyDelete
  23. "Man 'Arofa Nafsahu Faqod 'arofa Rabbahu, Wa man a'rofa Rabbahu , Faqod jahillan nafsahu"
    Kalau di Jawa-Indonesia awal pengenalan jati diri
    begitu dalilnya untuk mencapai Manunggaling Kawula Gusti,Ada bedanya tidak???? Guru???

    ReplyDelete
  24. salam saudaraku...
    kenapa dalam al-quran allah berfirman dengan menggunakan kata gantinama yg berlainan...???
    1)allah,
    2)tuhan,
    3)kami,
    4)aku,

    macamana nak duduk faham ni...??? minta pencerahan jika kau tahu duduk perkaranye...
    terima kasih.

    p/s
    sila email jawapan kau ke cilikerinting@yahoo.com

    ReplyDelete
  25. salam saya faizal tolong jawapkan soalan2 oleh saudara2 kite yang mengemukakan soalan.terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  26. asalamualaikun wr. wb
    saya ingin bertanya mengapa harus mengenal Allah
    sebab Allah tidak kelihatan ?
    dan bagaimana kita bisa mengenal Allah?

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum.....segala ilmu ketuhanan perlukan guru yang mursyid...seorang guru yg benar2 tahu/rasa/kenal akanNya....bak kata guru saya segala2nya dari jantung....zikir...dan ada org2 tua berkata ilmu jalan mati....segala puji-pujian hanya kepada Allah...

    ReplyDelete
  28. Guru murshiq itu ada lah "rasa" burung dalam sangkar yang ta di ambil perduli.Tak kenal maka tak cinta.Ada seumpama tiada tapi ada.Cuba makan lada pasti kan terasa pedas.Manusia hanya dapat menyebut "pedas" sedangkan hakikat pedas itu hanya dapat di nyatakan lebih tepat dengan ilmu rasa he he he he... hampir terlalu hampir sayang ta kenal merasa jelas terlalu jelas tapi buta

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum , mohon maaf atas kelewatan balas komen dari tuan/puan , Aku ingin ucapkan pembaca semuanya Selamat Hari Raya , Maaf Zahir dan Bathin andaikata ada kata2ku yg terkasar dan kurang enak .

    Puan/Kak Emmah silakan link , takde masaaalah,

    Saudara (nama tatau tau maaf/Anonymous). Kalau nak mengaji bab mengenal diri cubalah cari guru2 arif yg berdekatan , tolong email alamsufisma@gmail.com mudah kita berbincang.

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum,

    Saudara Syiah Ali, kekadang saudara mengunakan perkataan Allah, kekadang mengunakkan perkataan Allah Taala. soalannya....adakah itu tersalah taip atau Allah dan Allah Taala itu berbeza? Terima kasih

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...