Saturday, August 14, 2010

Wahdatul Af'al membicarakan tentang Tauhid Af'al Siri 2

Bab Pada Menyatakan Beberapa Fahaman Atas Wahdatul Af'al Siri 2



Petikan dari Kitab Durun Nafis

 بسم الله الرحم الرحيمن 

الحمد لله الذي خصّ علماءَ أهل السنة بحمل راية التوحيد وعقيدة الإسلام
ووفقهم لردّ كل شبهة وضلالة يذيعها المبتدعة بين العوام
وصلى الله وسلم على سيدنا محمد مَن كشف الله به

 الدجى ومحا الظلام
 أما بعد


Alhamdulillah berkesempatan aku menterjemahkan ke tulisan rumi sedikit petikan dari kitab Durun Nafis pada bab membicarakan Wahdatul Af'al atau sampai kepada Tauhid Af'al / mentauhidkan Af'al  Allah Swt. Semoga menjadi menafaat buat kita semua . Insyaallah. Tulisan bold di bawah adalah teks asal seperti dalam kitab yg di scan manakala tulisan normal selepasnya adalah penjelasan-penjelasan agar lebih mudah faham bagi mereka yang kurang mahir dengan lengguk bahasa melayu lama. Aku akan cuba menterjemahkan lagi beberapa bab yang penting seperti bab Wahdatul Zat, Wahdatul Sifat dan Wahdatul Asma' insyaallah .  Pada Versi tambahan/update  aku tambahkan tarikh editnya sekali .

(Tarikh: 4 Dis 2012)
Ini adalah versi update dari posting yg terdahulu , aku sedang mengemaskini posting2 lama dari masa ke semasa agar lebih jelas penerangannya. 

Terjemahan:
(tanbih ya ikhwani) ertinya ini suatu perkataan yang menjaga hai segala saudaraku.(Bermula hasil kata Syeikh Wahhab Sha'rani Qaddasallahu Sirrihi (Semoga Allah mensucikan Ruh/Sirr nya) syarahnya di dalam kitab Al Jauhar Wad Durur ia menukil daripada perkataan Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi radiallahu anhu. Bermula segala akuan ini sekelian dinding yang mendindingi daripada memandang hak Allah Ta'ala padahal Hak Allah Ta'ala jua yang berbuat ia di sebalik hijab akuan ini tetapi diri akuan ini tiada ia mendindingi akan kita daripada memandang Allah Ta'ala. Dan adalah misalnya seperti bayang-bayang kayu di dalam air itu tiada ia menegahi lalu perahu hanya sanya yang mendidingi itu pada sangkaan kita kepadanya jua.


Penjelasan:

(Ingatlah wahai Ikhwan)
Syeikh Wahhab Sha'rani Qaddasallahu Sirrihi pada menukilkan perkataan Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi radiallahu anhu di dalam kitab Al Jauhar Wad Durur, " Bermula segala akuan ini sekelian dinding yang mendindingi daripada memandang hak Allah Ta'ala padahal Hak Allah Ta'ala jua yang berbuat ia di sebalik hijab akuan ini tetapi diri akuan ini tiada ia mendindingi akan kita daripada memandang Allah Ta'ala. Dan adalah misalnya seperti bayang-bayang kayu di dalam air itu tiada ia menegahi lalu perahu hanya sanya yang mendidingi itu pada sangkaan kita kepadanya jua".

Keakuanmu itu adalah dinding yang menghijab kamu daripada memandang segala perbuatan Af'al Hak Allah Ta'ala . Ianya berlaku atas sebab2 kesombongan diri yang tidak mahu menyerah kepada Allah Swt dan ingin memperlakukan segala perbuatan yg menyalahi kehendak Allah Swt. Atas kesombongan kamu itu mendindingi kamu daripada melihat Hak perbuatan Af'al Hak Allah Ta'ala padahal Allah Swt tidak terdinding drp segala hijab. Kamu menyangka kamu itu adalah cahaya sedangkan dirimu itu zulmat yg memerlukaan kepada cahaya lalu kamu dibiarkan terdinding atas kesombonganmu itu.

Pengarang kitab ini memberi misal perumpamaan seperti 'bayang-bayang kayu' di dalam air yang dilihat seolah-olah menghalang laluan perahu/sampan di atas air padahal ianya cuma pada sangkaanmu jua. Apabila kamu melalui laluan itu ternyata bayang-banyang kayu itu tidak mengahalangi perjalanan perahu tersebut. Itu ibarat perjalanan kamu untuk sampai kepada Tauhid Af'al dan jgn kamu menganggap ianya mudah tanpa sebarang mujahaddaah , suluk daan khalwat.




Adakah bayang-bayang yang menghalang ini benar-benar wujud dan menghalang perjalanan dan mujahaddah mu??



AWAS !!!
Halangan di bawah ini adalah realiti bukan bayangan . Apakah kamu dapat membezakannya ???



(Dan pandang kita kepadaNYA jua dan barangsiapa yang terbuka daripadanya hijab itu nescaya dilihatnya segala yang memperbuatkan perbuatan itu Allah Ta'ala sendirinya dan barangsiapa tiada terbuka hijab itu terdindinglah ia dengan akuan ini daripada memandang fa'il yang hakiki yakni yang berbuat yang sebenar iaitu Allah Ta'ala.)Terjemahan dan Penjelasan:

Maka hendaklah kamu memandang akan segala perbuatan Allah Ta'ala yang terbit pada dirimu dan pada sekelian alam yang kabir (besar) . Barangsiapa yang dibukakan Allah Ta'ala akan hijabnya ini maka nescaya dapat melihat akan segala perbuatan itu terbitnya daripada perbuatan Allah Ta'ala semata-mata, yakni DIA yang memperbuatkan akan segala perbuatan pada hakikatnya.

Dan sampailah kamu kepada makam mentauhidkan Af'al Allah subhanahu Wa Ta 'ala. Tempuh rasa di tahap ini mungkin sekejap dan mungkin lama berbeza-beza ia sekadar mana yang dianugerahkan oleh Allah Ta'ala. Fana di dalam Af'al Allah Ta'ala ini merupakan suatu intipati ibadah yang sangat tinggi di sisi Allah Ta'ala sebagaimana diriwayatkan di dalam beberapa hadis di mana barangsiapa yang berfikir/fana sesaat adalah lebih baik daripada 70 tahun , 100 tahun dan juga menyebut 1000 tahun ibadah sunat. Semuanya bergantung kepada tahap2 fana seseorang itu.

Sebaliknya barangsiapa yang tidak dibukakan hijabnya maka terdindinglah ia daripada penglihatan tersebut kerana masih memandang wujud dirinya dan hasil perbuatan dirinya sendiri. Dan terdindinglah ia daripada melihat hakikat segala perbuatan itu daripada perbuatan Allah Ta'ala.

(Maka tiap-tiap mazhab kaum pada perbuatan hamba itu adalah 4 mazhab.)
Fahaman atas perbuatan hamba itu terbahagi kepada 4 Mazhab.

(Pertama kaum yang tiada mengetahui mereka itu akan bahawasanya Allah Ta'ala yang berbuat akan segala perbuatannya
itu dan hanya diiktikadkannya oleh mereka itu bahawasanya yang berbuat segala perbuatan yang baharu itu hamba jua dan adalah qudrat hamba jua dan adalah qudrat hamba yang baharu itu memberi bekas ia pada segala perbuatan hamba yang baharu itu maka itu mazhab muktazilah yang bid'ah lagi fasik.)Terjemahan dan Penjelasan:
Mazhab yang pertama dalam memahami perbuatan hamba ialah Mazhab Muktazilah yang bid'ah lagi fasik. Kaum ini tidak berpegang kepada bahawasanya Allah Ta'ala yang melakukan dan menzahirkan segala perbuatan tetapi beriktikad bahawa segala perbuatan itu adalah terhasil daripada qudrat hamba yang baharu lagi memberi bekas. tanpa perganmtungan kepada Allah Ta'ala. Contohnya , seseorang telah berusaha dalam mencari rezeki dan memperolehi kekayaan yang banyak. Atas fahaman Muktazilah ialah kekayaan yang diperolehi itu adalah hasil bekas daripada usaha seseorang itu bukannya daripada Allah Ta'ala. Fahaman ini seolah-olah hamba sudah putus dan tidak ada pergantungan kepada Allah Ta'ala hanya bergantung kepada hasil usahanya sendiri.

(Kedua mazhab jabariah, iaitu kaum yang mengetahui mereka itu dan memandang mereka itu akan bahawasanya segala perbuatan itu sekeliannya daripada Allah Ta'ala sendirinya dan keraslah atas mereka itu memandang akan segala perbuatan itu daripada Allah Ta'ala sendirinya dan tiada sampai mereka itu kepada yang menyandar akan segala perbuatan itu bagi hamba kerana kurang daripada mereka itu darjat kamal maka tersalahlah mereka daripada jalan syariaat dengan sebab tiada menyandar kan segala perbuatan hamba itu kepada mereka itu maka iaitu iktikad zindik.)
Terjemahan dan Penjelasan:

Mazhab yang pertama dalam memahami perbuatan hamba ialah mazhab Jabariah iaitu iktikad yang zindik. Kaum Jabariah berpegang dengan iktikad bahawa tiap-tiap saegala perbutaan itu terbit dari Allah Ta'ala samaada baik atau jahat sedangkan hamba itu ibarat debu ditiup angin tidak mempunyai usaha dan ikhtiar. Maka menyandarkan segala perbuatan maksiaat mereka juga kepada Allah Ta'ala kerana sifat darjat mereka yang rendah dan banayak menyalahi hukum-hukum syariaat. Fahaman ini seolah-olah menyalahkan segala perbuatan maksiaat yang dilakukan oleh mereka kepada Allah Ta'ala tiada bagi mereka usha dan ikhtiar untuk menjauhi perbuatan maksiaat tersebut. Itulah sebabnya Iktikad Jabariah ini dihukumkan iktikad yang zindik.

(Ketiga kaum yang mengetahui mereka itu akan bahawasanya segala perbuatan sekeliiannya daripada Allah Ta'ala tetapi ada bagi hamba itu usaha dan ikhtiar dan dengan keduanya itulah hamba memperbuatkan segala perbuatannya dan keduanya tempat taaluk hukum syarak tetapi keduanya itu tidak sekali-kali memberi bekaspada perbuatan yang baharu hanya memberi bekas itu Allah Ta'ala sendirinya jua. Maka iaitu iktikad Asya'ariah iktikad yang ma'abud yang selamat daripada bahaya dunia dan akhirat. Tetapi tiada sampai mereka itu kepada martabat kkasyaf kerana terdinding mereka itu dengan sebab makna usaha danikhtiar daripada hamba jua tiada dipandang akan segala pebuatan itu daripada Allah Ta'ala sendirinya. Maka tiap-tiap daripada thoifah yang 3 ini atas penglihatnya itu. (Ghusyawat) yakni dinding yang menuntut daripada sampai penglihat mereka itu daripada memandang wahdatul Af'al . Selama-lamanya mereka itu dalam dinding yang tertutup tiada sampai kepada makam kasyaf dan musyahadah dan mukhafafah.)

(Keempat mzhab Ahlul Kasyaf, yakni orang yang terbuka pada mereka itu dinding iaitu kaum yang memandang akan kejadian segala perbuatan daripada Allah Ta'ala dan kesandarannya itu daripada hamba misalnya seperti qalam orang yang menyurat adalah yang menjadikan huruf itu orang yang menyurat jua dan qalam itu menjadi alat persandaran menyurat jua. Dan adalah hamba itu seperti qalam tiada baginya perbuatan dan yang memperbuat itu orang yang meyurat jua. Wallahu A'lam. Yakni segala yang berlaku di dalam segala alam ini Allah Ta'ala jua yang menjadikan ia.) Intaha.
 


Setelah lama aku paparkan bab Tauhid Af'al di sini , ada yang membaca dan mengambil kefahaman masing-masing , ada yg lari dari fahaman yang sebenarnya dan ada yang mengambil jalan selamat , berpegang kepada pesanan guru-guru makrifat yang arif billah.

Di sini aku ingin menambah komen dan percerahan , menyambung bab ini memandangkan terdapat pemahamaan yang melencung juga dari syariaat yang sebenarnya , kalau di biarkan akan berlarutan dan membawa kepada iktikod yang salah dan menjadi fitnah yang sangat bahaya dari bangsa yang membinasakan Iktikod itu sendiri .

Bila kita berpegang kepada Tauhid Af'al ada beberapa perkara yang perlu kamu ingat , Pertamanya di mana makam atau level kamu , Keduanya adakah kamu benar-benar sudah duduk tahkik di atas Tauhid Af'al ini . Ketiganya perkara-perkara yang membatalkan duduk tahkik kamu .

Hal yg pertama: Dimana makam atau level kamu .

Makam kamu ialah makam kehambaan , perlu diingat hamba tetap hamba dan tidak akan menjadi Tuhan sama sekali buat selama-lamanya. AWAS !!!  Jangan kamu  berpegang kepada iktikod yg salah umpamanya "hamba menjadi tuhan ". Ini tidak pernah berlaku di dalam mana2 aliraan ketuhanan yang sah kecuali ianya ialah kesesatan dan sudah tergelincir dari landasan sebenar . 
 
Sebagai hamba , perlu kamu ketahui apakah kamu benar-benar telah fana/binasa diri kerana apabila di makam fana diri kamu seperti berpuasa , tidak makan , tidak minum , tidak mengikut hawa nafsu dan tidak melanggar batas-batas syariaat . Amal kamu penuh dengan amal ibadah yang soleh dan kewajipan-kewajipan yg sunat seumpama wajib buat kamu .
 
Dan ketika itu sekiranya kamu di anugerahi Allah Ta'ala dengan memandang akan Tauhid Af'al ini dan berlaku Tajalli Af'al ke atas dirimu barulah benar-benar kamu di makam Tauhid Af'al  dan segala perbuatan yang terbit dari dirimu itu dari Allah Ta'ala semata-mata . Bagi mereka yang bukan di makam ini tidak sama sekali akan mencium Tauhid Af'al .
 
Dan perkara ini bukannya berlaku dalam masa yang berpanjangan seperti kalakuan orang-orang yang zindik lalu mengatakan perbuatannya pada hakikatnya adalah perbuatan Allah Ta'ala. Sesaat sahaja kamu fana lebih besaar dari ibadat 60 tahun, 70 tahun , hinggalah 1000 Tahun mengikut penilaian Allaah Ta'ala ke atas kamu. 
 
Kedapatan orang-orang yg belum sampai ke makam ini berangan-angan dan bersangka-sangka yang mereka sudah sampai ke makam ini lalu melakukan perkara-perkara yang melanggar syariaat lalu mereka beriktikod ianya perbuatan Allah ke atas mereka SEDANGKAN yang sebenarnya mereka telah di perdayakan oleh Iblis laknatullah. Benar-benar mereka telah di dalam kesesatan yang nyata . 
 
Untuk lebih jelas duduk perkara ini eloklah kamu meneliti semula penjelasan-penjelasan aku sebelumnya dalam tajuk Tiada jalan pintas "short cut" Mencapai Makrifat Tanpa Usaha dan Baru Mengaji Hakikat Dah jadi Ahli Hakikat ? 
 
Hal yang Kedua:  Adakah kamu benar-benar sudah duduk tahkik di atas Tauhid Af'al ini?
 
Tidak mencium Tauhid Af'al bagi mereka yang tidak berguru dengan guru yang benar-benar Mursyid dan Ariffin billah . Guru Mursyid yang Arif billah ialah mereka yang mengambil Ilmu ini dari sanad-sanad yang tidak putus , bersambung ke Nabi Saw. Tidak melalui pembacaan kitab tanpa berguru . Mereka inilah orang yang sudah duduk tahkik di dalam makaam ini , bukan kita , bukan para salikin, bukan para murid yang masih dalam perjalanan. Hanya guru yang dapat mengesahkan makam dan perjalanan kamu itu .


Hal yang Ketiga : Perkara-perkara yang membatalkan duduk tahkik kamu di dalam Makam Tauhid Af'al.


Apabila kamu melakukan perkara yang melanggar syariat secara lansung batallah duduk tahkik kamu pada makaam ini samaada kamu sudah sampai apaatah lagi belum sampai hanya berfsangka-sangka. Tidak ada fahaman-fahaman seperti mengikut perjalan Nabi Allah Khidir as daan seumpamanya , sebab itu hanya makam khusus buat dia dan berlaku 1 dalam sejuta. Lupakan saja sangkaan-sangkaan kamu , larilah dari tipu daya iblis laknatullah.

Apabila kamu makan dan minum batallah puasa kamu , batallah suluk dan khalwat kamu , batallah solat kamu . Jadi bagaimana kamu masih lagi duduk di dalam Tajaalli Af'al dan memandang Tauhid Af'al ? Orang yang mendapat Tajalli Af'al adalah mereka itu sudah asyik mahsyuk dan lupakan hal keduniaan semata-mata , sudah fana dengan Allah Swt. 

Carilah Guru yang mursyid lagi Arif billah untuk penjelasan yang lebih mendalam .... 




BERSAMBUNG ......


16 comments:

  1. Yeop, kau faham ke apa yang kau tulis ni yeop. Macam bahasa orang dah mati saja semua nih.

    ReplyDelete
  2. syeikh , tatau la nak kata faham ke tak faham , tulis saja apa susah copy paste kitab , ulas sikit2 takat tu boley la . Pastu Share la kat sapa yg minat, sapa yg faham tu faham la , yg tak faham tu pening lalat sendiri nak buat camna , kalau jumpa tuk guru boley la tlg kupas bagi tak pening . Ni semua citer saja . jalan masing2 cari la . Tak gitu .

    ReplyDelete
  3. mmg kita semua mati..yg mati tunggu mati. tunggu terjaga menghadap suatu kehidupan yg sebenar.

    salam bang...sila sambung..terima kasih. :)

    ReplyDelete
  4. Silap gaya syeikh, orang yang menulis kitab itupun tak faham apa yang dia tulis.

    Tok-Tok Guru sekarangpun banyak dah pening kepala, dah ler dapat separuh dari tok guru dia atau main cedok-cedok sana sini, kemudian lantik diri sendiri jadi Tuk Guru. Akhirnya yang dapat separuh pun faham tak sampai suku,dengan apa yang dapat suku tu, itulah modal nak ajar orang-orang lain.

    Macam ketam ajar anaknya berjalan lurus tapi tuk tuk guru sekarang, dah le senget kemudian buta sebelah.

    Nasiblah sheikh. Jalan ada satu.

    ReplyDelete
  5. Sebelum ni aku ada post komen satu, tapi tak keluar-keluarpun.

    Syeikh Syiah, Tuk Tuk Guru sekarang bukan boleh pakaipun. Kebanyakannya belajar sampai separuh kalau tidakpun cedok sana sini. Kemudian mengaku diri Tok Guru, dan tokok tambah yang macam macam.

    Bagi aku jalan hanya Satu, mungkin lain dengan tuanhamba.

    ReplyDelete
  6. Tak buka email la tuan maaf lambat publish komen.
    KIta pun tatau tuk guru lain faham macam mana , bukan kerja kita nak amik tahu iktikad orang lain pun, yg penting sendiri faham setakat yg dibagi pun cukup la

    ReplyDelete
  7. Maaf atas kelewatan,
    Insyaallah tuan boleh message inbox facebook saya
    http://www.facebook.com/profile.php?id=100001119477917

    ReplyDelete
  8. Asskum, saudara Syiah, saya cuba juga bagi msg ke facebook saudara tetapi tidak dapat.Tolong add saya as a fren . Facebook saya ialah wallahualam. Terimakasih

    ReplyDelete
  9. Saya dah add friend , ramai sangat nickname bertukar2 kat blogger lain , kat IRC lain ,kat forum lain kekadang konfius yg mana satu ,tapi kalau tuan hantar mesej insyaallah saya baca

    ReplyDelete
  10. Ibarat monyet mendapat bunga. Menceritakan kepada orang yg bukan ahlinya , inilah akibatnya.

    ReplyDelete
  11. sya bagi kamu ini permata jangan kamu gantung dileher babi..
    renung2kan lah yang mna sudah ada jangan dijual kepada syaitan dan iblis

    ReplyDelete
  12. Perlu dihalusi dan diteliti. Segala yg rahsia-rahsia dari permata yang indah sebenarnya tidak dicatit di dalam sebarang kitab. Apa yg saya paparkan disini cuma sekadar petikan dari kitab2 pengajian secara ilmiahnya sahaja. Tidak ada bab 2 rahsia seperti yg dimaksudkan oleh ahli hikmah yg terlarang drp dikongsikan di sini. Kalau tuan betul jujur eloklah jgn gunakan identiti penyamaran.Kita boleh bermuzakarah secara ilmiah dan berkongsi pandangan.

    ReplyDelete
  13. betul2...
    saya taw rahsia 2 sapa pon x kan bukak...bab pelajaran boleh dibuka..tapi saya tulis di atas tu bertujuan untuk peringatan kepada sesiapa yang menganggap benda ny barang mainan peringatan untuk semua sahabat2 kita..
    insyaallah sama2lah kita jaga..
    sebab banyak sekarang ny dapat semua nak jadi guru sebab itulahlah jaadinya kes jual besi,photostat semua..
    mintak maaf saya x boleh paparkan identiti kerana saya terlalu muda untuk bermuzakarah.saya teruja melihat tuan menulis coretan terawal kerana banyak guru yg tuan telah berjumpa alhamdulillah syukur dan saya akan cari lagi guru2 murshid yang ada..insyaallah

    ReplyDelete
  14. Innalillahiwainnailaihirajiuuun, wahuwamaakum ainama kuntum

    ReplyDelete
  15. salam sheikh...bukan semua yg dapt ilmu mcmni, bersyukurlh kepda yg mndpt hidayah..inilah jalan yang sebenar2nya untuk kembali kepada Allah swt..

    ReplyDelete
  16. Terima kasih atas perkongsian saudara , semoga kita di rahmati Allah Swt.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...