Tuesday, March 5, 2013

TENTANG ILMU

Assalamu 'alaikum wbth , Allahumma solli'ala Muhammad Wa 'ala Aalihi At Toiyibbin Watthohirin somma ila Ashaabihi Ajma'iin. 



Ilmu itu NUR

Pada menyatakan Bab Ilmu secara rengkas  . Apa itu 'ILMU ? Apakah ilmu itu 'tahu' hanya sanya kalau sekadar tahu sahaja apakah sudah sampai Allah Swt mengangkat para 'ulama ilmuan hingga ke beberapa darjat. Itu tidak memberi takrif yang tepat akan ilmu itu hanya tahu . 

Ilmu tanpa berguru ibarat pohon tidak bersiram , ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah , ilmu tanpa adab ibarat pohon liar, ilmu tanpa Nur ibarat pohon mati , ilmu tanpa iman ibarat pohon tercabut akarnya, ilmu tanpa rasa ibarat pohon yg buahnya pahit , ilmu tanpa Ruh ibarat pohon plastik, Bila ilmu itu beserta amal, nur, iman, rasa dan Ruh barulah dikatakan Allah meninggikan orang2 yg berilmu dengan beberapa darjat . Seandainya ilmu itu bersendiri jadilah ia ulamak yg jahat.

Ilmu itu ada zahir dan bathin , ilmu yg zahir pakaian Ahli Zahir manakala ilmu yg bathin pakaiaan Ahli Bathin. Ahli Zahir itu ialah mereka yg hanya mengambil syariaat tanpa hakikat .Ahli Bathin itu adalah mereka yg mengambil syariaat dan hakikat. Manakala mereka yg hanya mengaambil hakikat semata2 umpama tiada berpakaian , itulah Ahli Fasiq dan Zindiq . Tetapi jgn kita terpedaya dengan lakonan Ahli Zahir semata2 .

Ilmu itu Harta Yg Tersimpan Kukuh

Ilmu itu harta yang tersimpan kukuh , kata Say Ali ra , " ilmu itu lebih baik drp harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu itu bertambah apabila dibelanjakan.

Ilmu itu tahu apa perintah Allah Swt pada kita setiap masa dan keaadaan dan perjalanannya adalah sunnah Nabi Saw. Ilmu ibarat pelita yg menyuluh di dalam gelap gelita. Di zaman ini ibarat  spot light yg menyuluh hingga terang benderang .

Ilmu itu petunjuk apabila ia tahu akan AL QURAN yg mulia. Ilmu itu kekuatan apabila ia di bawa ke medaan jihad. Ilmu itu pendinding apabila ia memagar pengamalnya. Ilmu itu kenderaan di dalam solat sehingga membawa kepada mikraj mukmin. Ilmu itu tinggi apabila ia datang dari sisi Allah Ta'ala.


Carilah Ilmu Syariat, tarekat , hakikat dn makrifat , dan carilah  ilmu2 ini  pada satu guru yg padanya tehimpun keempatnya  ,  sebab dia telaah menguasai secara keseluruhannya dan tidak memisahkan tiap2 bahagiaan dari ilmu yg 4 ini. 

nabi itu kota ilmu dan Ali ra itu pintunya , jangan kamu memasuki kota tidak melalui pintunya. pastikan gurumu itu jugaa mendapat ilmu melalui pintu kotanya. Barulah sampai ke tempat nak dituju.

Ilmu menjadi api neraka kepada ulamak yg jahat. Jauhilah ilmu dari orng yg sedmikian kerana kamu jugaa akan sama2 terbakar dengannya .





TENTANG ISLAM SEJATI :: Nak cari islam yg sejati kena la cari hati yg murni ..... yg tulus ikhlas kepada Allah , yg zuhud thdp dunia tetapi menguasai dunia untuk Allah. Mencari jalan untuk kembali kapada Allah memulangkan kembali amanahNYA seperti asal . Kalau nak huraikan tak abis-abis hanya perlu mencari RASA yg sejati.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...