Monday, July 27, 2009

Bab 4 Kenapa perlu kepada Imam

Segala puji tertentu bagi Allah swt yg telah menjadikan para Nabi dan para RasulNya buat menyampaikan wahyuNya yg agung. Rahmat Allah ke atas mereka semua sejak Nabi Adam as hinggalah kepada Nabi Muhammad Saw, seterusnya ke atas para-para aulia dan para-para Imam dan para ulamak yang memperjuangkan diri mereka demi meneruskan warisan Nabi saw agar tidak terbiar dan dipinggirkan sehingga ke hari kiamat.

Aku ingin memetik satu ayat suci yang sangat penting , sangat terang lagi bersuluh perihal menjelaskan betapa pentingnya peranan Imam pada setiap zaman di mana wahyu sudah terhenti dan sempurna selepas pemergian Nabi saw.

Maksudnya:

Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmuImam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang yang zalim".
(Al Baqarah:124)

Pelbagai ujian terhadap Nabi Ibrahim a.s. diantaranya: membangun Ka'bah, membersihkan ka'bah dari kemusyrikan, mengorbankan anaknya Ismail, menghadapi raja Namrudz dan lain-lain.

Allah telah mengabulkan doa Nabi ibrahim a.s., karena banyak di antara rasul-rasul itu adalah keturunan Nabi Ibrahim a.s. dan juga lahirlah Imam-Imam dari keturunan Ahlul Bait nabi saw.

Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta. Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) karena kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya,

(Al Furqaan: 73-75)

Justeru itu janji Allah swt tetap akan berlaku sebagaimana firmanNYA, umat tidak akan terbiar tanpa petunjuk dari Allah swt. Hanyasanya umat itu sendiri yang melarikan dirinya dari petunjuk tersebut. Setiap 100 tahun Allah swt akan menzahirkan mutjaddidNYA untuk menguatkan semula agamaNYA di muka bumi ini. Apakah kita sangka Allah swt tidak membantu kita. FirmanNYA bermaksud, "Sekira kamu membantu agama Allah , Allah akan membantu kamu dan menegakkan kekuatan kamu dari musuhmu.." Itu janjiNYA dan berbaik sangkalah kamu kepada Allah swt.

Inilah zaman di mana Imam al Mahdi al Muntazar akan terzahir, telah terzahir segala tanda-tandanya dan diketahui umum. Cuma penzahirannya belum berlaku akan tetapi janganlah kita ingkari. Tak usahlah kita pertikaikan tentang soal khilaf samaada ia dari susur galur hassan as atau husin as sebab bukan itu yang menjadi agenda kita. Dari mana kah dia, siapa dan di manakah dia sekarang hanya Allah yang mengetahuinya. Dan pengetahuan ini akan diberi kepada orang-orang yang mempunyai peranan di akhir zaman. Perjuangannya bermula dari Timur dan di sinilah awal perjuangan yang akan di sangkal dan dihalang oleh orang2 Islam sendiri yang tidak diberi ilmu. Darah Bani Jawi /Melayu telah diperkuatkan dengan darah dari keturunan alhul bait. Kita semua berasal dari rumpun Nabi Ibrahim as. yang melahirkan 2 rumpun iaiatu Jawi, Yahudi dan Arab (Quraish) . Jangan lah kamu ragu akan perkara ini.

Apakah perjuangan yg dibawa oleh Imam Al Mahdi as kelak adalah sama seperti apa yang dibawa oleh baginda Nabi saw semasa di Makkah. Sunnah ini akan tetap berlaku. Apabila Nabi saw membawa perjuangan yg suci itu yang menghalang baginda adlah bapak saudaranya, pendita2 yang irihati dan kafir quraish. Perjuangan Imam Al Mahdi juga akan dihalang oleh umat2 islam itu sendiri kerana ketiadaan ilmu. Al Mahdi bukan datang untuk mengajar ilmu ketuhanan , atau untuk menjadi guru murshid. Ia datang untuk menyatukan semua aliran2 umat yang berkhilaf antara satu sama lain. Memimpin kepada satu perjuangan yang besar.
Saat itu pasti tiba , tidaklah terlalu jauh lagi , inilah zamannya saudara-saudaraku.

Bersambung ....






bersambung

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...