Monday, July 27, 2009

BAB 2 - Menuntut Ilmu Ketuhanan Yang Tulen

Figure: Tanda terbesar kebesaran Allah adalah Al Quran , yakni kalamNYA yg tersurat dan tersirat. Kalam Allah swt tiada berhuruf dan bersuara.


Bismillahirahmanirrahim,

Salam dan selawat kepada junjungan Nabi saw dan Ahlul bait dan keturunan yang suci dan dikasihi, Para Sahabat Radiyallahuanhum yang setia dalam perjuangan, serta rahmat Allah swt keatas seluruh umat muslimin muslimat, dan mukminin mukminat.


Ilmu Ketuhanan adalah ilmu yang membicarakan tentang ketuhanan Allah Ta'ala yang merangkumi keesaan ZatNYA, SifatNYA, Asma'NYA dan Af'alNYA. Ia juga dikenali sebagai Ilmu Tauhid, (ilmu mengesakan Allah ) Ilmu Usuluddin (Ilmu Dasar Agama) , ilmu Makrifat (Ilmu Mengenal) ilmu Kalam, (Ilmu Permahasan) ilmu Hakikat (Ilmu Haq/kebnaran) ,Ilmu Tahkik (Ilmu Penetap), Ilmu Aqa'id (Ilmu Simpulan Iman)dan sebagainya.

Figure: Menuntut ilmu ketuhanan itu hukumnya wajib, termasuk di dalam ilmu fardhu ain

Orang-orang awam sering kali terkeliru apabila menyebut Ilmu Makrifat sebagai ilmu yang sudah terlalu tinggi dan tak perlu dipelajari oleh mereka-mereka yang di tahap awam. Pendapat itu salah. Sebab hukum mempelajari ilmu ketuhanan itu wajib bukannya sunat . Cuma kita perlu mengetahui had-had pembelajaran di tahap fardhu ain itu berbeza dengan pengetahuan di tahap fardhu kifayah.


Ilmu Makrifat ditahap fardhu ain membicarakan sifat-sifat yg wajib, mustahil dan harus bagi Allah Ta'ala serta sifat-sifat yg wajib , yang mustahil dan yang harus bagi Rasul. Ilmu Makrifat di tahap fardhu kifayah termasuklah pembahasan ilmu kalam yang dapat menghujjah kaum-kaum ahli bid'ah dan golongan-golongan atheis dan penentang ilmu ketuhanan. Ilmu Makrifat di tahap para-para Sufi dan Aulia'-Aulia' Allah ianya mengesakan Allah Ta'ala dalam fana baqobillah. Maka perlu diketahui had-had ilmu itu dan dituntut secara berperingkat-peringkat menurut kadar kemampuan seseorang. Allah swt tidak membebankan hambaNYA dengan perkara-perkara yang kita tidak berkemampuan.


Ilmu Makrifatullah adalah intipati dari kalimah Laailahailallah. Pengajian sifat 20 adalah asas kepada mengenal Allah dan tidak dapat tidak, kita wajib dan perlu mempelajarinya dan ianya termasuk di dalam ilmu fardhu ain bukan fardhu kifayah. Sabda Nabi saw bermaksud, "Menuntut ilmu itu fardhu bagi tiap2 muslimin dan muslimat." dan Ulamak Usuluddin mensyarahkan Ilmu yang fardhu ain ini termasuklah 3 ilmu yang asas iaitu usul , feqah dan tasawuf. Maka barangsiapa meninggalkan tuntutan menuntut ilmu yang fardhu ain ini bermakna meninggalkan kewajipan menuntut ilmu dan dia termasuk di dalam golongan orang yang berdosa meninggalkan kewajipan menuntut ilmu dan beramal tanpa ilmu menjadikan amalannya sia-sia. Beramal tanpa ilmu adalah sia-sia , berilmu tanpa amal juga sia-sia.

"Awwaluddin Makrifatullah" , Ahli hadis tidak menyebutnya sbg hadis sohih akan tetapi Imam Ali as pernah menyebut kata-kata ini di dalam ucapannya yg terkumpul dalam "Nahjul Balaghah". Walau apa pun itu lah isyarat paling penting di mana permulaan daripada mempelajari agama adalah dengan mengenal Allah Ta'ala. Pengenalan kepada Allah Ta'ala adalah berbeza-beza mengikut tingkatan kefahaman masing-masing. Kita tidak boleh menyamakan kefahaman orang awam dengan kefahaman para nabi dan para wali.

HTML clipboard
-->Mempelajari ilmu Tauhid ini termasuk di dalam ilmu fardhu ain di samping ilmu feqah dan tasawuf. Setelah selesai mempelajari ilmu ini baru disusuli dengan ilmu-ilmu yang lain. Inilah kaedah yang diikuti para sahabat nabi dan ulama rabbaniyyun dari kalangan salaf maupun khalaf dalam mempelajari agama ini. Tradisi semacam ini sudah ada dari masa Rasulullah, sebagaimana dikatakan sahabat Ibn 'Umar dan sahabat Jundub:

“Kami -selagi remaja saat mendekati baligh- bersama Rasulullah mempelajari iman (tauhid) dan belum mepelajari al-Qur’an. Kemudian kami mempelajari al-Qur’an maka bertambahlah keimanan kami". (H.R. Ibnu Majah dan dishahihkan oleh al-Hafidz al-Bushiri).


Mengenal Allah Ta'ala adalah awal permulaan kita beragama, apakah mungkin kita membawa kehidupan beragama tanpa mengenal Allah? Akan tetapi kita telah lupa akan pesanan Nabi dan Imam Ali as yang sangat penting ini. Apabila ada manusia yang cuba membuka persoalan mengenal Allah atau makrifatullah orang-orang kebanyakan sering memandang sebagai ianya tidak penting. Manusia Islam kebanyakannya mengenepikan ilmu-ilmu tentang makrifatullah ini sedangkan itulah ilmu asas yang menjadi asas pengajian pondok di masa silam.

Figure: Bolehkah wujud bayang tanpa empunya bayang-bayang ?

Orang awam yang belum mencapai tahap wali seringkali membuat kesilapan besar mengambil kata-kata dan kalam-kalam sufi perihal Ketuhanan. Apabila bahasa-bahasa sufi ini difahami secara zahir dan cara kefahaman awam maka seringkali berlaku kesalahan fahaman yg bahaya dari segi aqidah.

Ajaran Wahdatul ujud atau dikenali di Nusantara sebagai martabat 7 bukan mudah untuk difahami secara baca kitab atau mengaji ilmu hakikat. Martabat 7 adalah sebenarnya intipati rasa atau zauk para wali di tahap tertinggi dan hakikatnya adalah berbeza dan bukan sperti yang difahami dengan melalui tulisan dan kata-kata . Jadi tak perlu aku menerangkan apa itu Martabat 7 di sini sebab tak siapa dapat memahaminya kecuali sudah merasainya.

Mereka yang tidak memahami wahdatul ujud akan menolak bulat-bulat kononnya tidak ada nas dari Al quran. sedangkan mereka lupa tentang ilmu laduni dan ilmu mukasyaffah yang diterangkan kewujudannya di dalam Al Quran. Tidakkan mereka mengambil iktibar dari kisah Musa as dan nabi allah Khidir as ??? Maka janganlah kita ikuti dakyah mereka-mereka yg jahil murakkab ini , yakni berhimpun dua jahil, jahil akan dirinya dan jahil akan tuhannya.

Sedih sekali mereka-mereka yang belajar ilmu hakikat merasakan yang mereka sudah memahami sedangkan pepatah sufi mengatakan " Lam ya zuuk , wa lam ya'rif" Barangsiapa tidak merasai zauk tidak akan mengetahunya. Itu isyarat dari para sufi dan wali Allah kenapa tidak kita pegang. Banyak guru yang belum sampai ke maqam tersebut cuba mengajar anak muridnya , kalau seorang guru yang arifbillah dia tahu had pembelajaran yang sepatutnya
diberi kepada anak muridnya. Tapi ini bukan alasan buat kamu untuk menolak mencari guru !!!!

Figure: Selain dari Allah adalah Alam

Komen aku ini mungkin menyentuh hati sesiapa yang berkenaan tetapi ini lah realiti yang sedang berlaku kepada perguruan-perguruan yang ujud di zaman sekarang, tidak di zaman dahulu. Setiap kali matinya orang alim setiap kalilah ilmu itu diangkat sedikit-demi sedikit sehiggalah ada guru yang mengajar tak faham , murid-murid lagilah tak faham. Kita ketandusan para-para alim yang mahir di dalam bidang ilmu ketuhanan ini dan kita ibarat si buta kehilangan tongkat. Walau bagaimana pun masih terdapat guru-guru mursyid dalam bidang ini dalam bilangan yang sedikit dan mereka bukan golongan yang suka menonjolkan diri. Hanya jauhari yang dapat mengenak manikam. Carilah mereka dan kamu akan mendapatkannya dan jangan mempersia-siakan mereka.



Figure: Seandainya kamu dijemput oelh Si Raja ke Istananya adakah kamu akan menolak pelawaannya, kenapa Mesjid yakni Rumah Allah diabaikan manusia? Qalbu mukminin Baitullah. jangan dibiarkan Qalbu mu kosong tanpa di isi dengan zikrullah.

Yang sebenar-benar tuhan itu adalah Zat Laisakamishlihi syaiun. Maka untuk mengenal zat Allah Ta'ala ialah dengan kita mengenal sifatNYA melaui jalan sifat, yakni sifat bagi Zat Allah Ta'ala. Sifat itu adalah Sifat bagi Zat Allah Ta'ala yang berdiri bagi Zat , tidak bercerai dengan ZatNya.

Alam yang baharu ini sebagai tanda dan dalil wujudnya Zat Allah Ta'ala. Zat itu tidak boleh dikaji sebab aqal kita terbatas dan tidak mampu untuk mengkaji Zat , sebab itu hanya kajian Zat diharamkan dan dilarang keras oleh Nabi saw. Kajian Sifat tidak dilarang oleh Nabi saw maka mengapa kita pula yang melarang orang-orang yang mahu mengenal Allah. Buktinya terdapat banyak ayat-ayat di dalam Al Quran yang menjelaskan tentang sifat bagi Zat Allah swt.


Peringkat-peringkat mengenal Allah itu berbeza-beza menurut tahap seseorang . Ada yang dapat mengenal Allah Ta'ala dengan aqal semata-mata bagi orang awam. Dan ada yang dapat mengenal Allah dengan hati, jiwa, perasaan , ruh, dan sirr. Peringkat tertinggi adalah bagi Nabi saw diikuti oleh para2 Aulia' Allah sepertimana kisah , Zunnun al Misri rth. pernah ditanya tentang bagaimana memperoleh makrifat itu, beliau berkata :” ariftu rabbi bi rabbi” yang artinya aku mengenal Tuhanku dengan Tuhan. Karena mengenal Allah tidak akan bisa dengan logik dan akal, melainkan dengan hati sanubari yang bersih dan selalu diisi dengan Ismul 'Adzham (Asma' Agung Allah Ta'ala)

Beliau mengatakan bahwa akhlak seorang arif billah adalah Allah Ta'ala dan orang yang arif billah akan bersifat seperti Akhlak Allah Ta'ala dan selalu menjaga perilakunya agar tidak terjebak dalam kenistaan dunia yang menghanyutkan dan menghinakan orang yang dekat kepada Allah. Jangan salah faham kenyatan ini sebab Nabi saw apabila ditanya kepada Saydatina Ummul Mukminin tentang akhlak Nabi saw , Aisyah ra menjawab , " Akhlak Nabi saw adalah Al Quran" . Maksud nya di sini mempunyai makna yang sama dengan Akhlak Allah kerana Al Quran itu Kalamullah.

Golongan anti tasawwuf yang tidak mengerti akan senang wenang menuduh kaum sufi sesat , sebenarnya mereka yang tidak faham.
Kalau mereka mengkaji kitab-kitab tauhid dan tasawwuf pun mereka tidak akan faham kerana hati mereka telah dibutakan oleh Allah swt. nauzubillahiminzaalik.


Makna "Ariftu Rabbi bi Rabbi" itu "Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku" ialah mengenal Allah Ta'ala dengan pengenalan terus daripada Allah Ta'ala yakni dengan ilmu Allah. Ta'ala. Saat paling sempurna semasa hayat Nabi mengenal Allah Ta'ala adalah semata mikraj Nabi saw. Dan saat paling sempurna baginya adalah sejak azali awal kejadian Hakikat Muhammadiah dan juga selepas wafat Nabi saw. Ia adalah satu pusingan makrifat yang sempurna dari awal hingga ke akhir hayat Nabi saw. Nabi telah menyempurnakan pusingan makrifatnya dengan Allah Ta'ala secara mantap berdasarkan ayat "Innalillahi wainna ilahirojiunn"
. Makna ini aku sesuaikan dengan kefahaman orang awam. Makna hakikinya hanya mereka yang mengalaminya yang akan memahaminya.

Apakah kita telah menyempurnakan pusingan makrifat kita dengan Allah Ta'ala ? Tanyalah diri masing-masing dan kamu tentu sudah tahu jawapan nya di mana kedudukan kamu. di sisi Allah Ta'ala. Adakah ilmu yang aku bicarakan ini sesat ??? Atau manusia kebanyakkan yang telah jauh tersesat dari landasan makrifatullah . Atau adalah manusia takut untuk mengenal Allah Ta'ala kerana tidak sanggup berjumpa dengan Allah membawa segunung dosa dan melupakan perjanjian dengan Allah di alam Nur dan alam Ruh?

Figure: Kita memandang kebesaran Allah swt. dari sudut pandangan yang berbeza-beza , apa yang kita nampak itulah yang kita faham. Kita keliru bila berbeza-beza pandangan sesama kita.
Figure: Apabila kita memandang kebesaran Allah swt dari sudut pandangan yang lain pula, apa yang kita nampak tetap kebesaranNYA tiada yang lain.
Figure: Memandang kebesaran Allah swt dari sudut pandangan yang lebih luas akan meluaskan akal dan pemikiran kita.

Kalau kamu ingin tahu bagaimana ajaran tauhid yang tulen dan benar kembalilah kepada Allah Ta'ala dengan melalui jalan dan kaedah pengajian orang 2 yang terdahulu. Bacalah kisah Aulia' dan solefussolhin tentang keesaan Tauhid semuanya sangat jelas di dalam Ar Risalah Al Qusyairiah dan didalam Kitab-Kitab Usul dan Tassawuf Muntahi yang muktabar. Tidak ada yang terlepas dari ikatan Al Quran dan Sunnah rasul saw. Cuma manusia kebanyakan yang sengaja berlepas dari ikatan ini. dan tidak mencari sanad ilmu ketuhanan

Maka barangsiapa yang tidak menurut jalan Allah dan Rasul serta orang2 soleh adalah mustahil dapat menemui jalan tauhid ini. Ini lah siratul mustaqim yakni jalan makrifatullah , jalan yang lurus meluruskan kita kepada makrifatulah. Awaluddin makrifatullah, akhir agama dengan kalimah Laailahaillallah . Apakah kita mampu untuk mengucapkannya????
Waktu kita hidup di dunia ini cuma di antara waktu azan serta iqamah dan menunggu waktu disembahyangkan.

Figure: Jangan biarkan pohon tauhid anda umpama pohon yang sudah kering dan tidak berbuah.

Figure: Mampukah anda menyelamatkan pohon tauhid anda diwaktu puting beliung sakratul maut melanda ???

Berusahalah mencari guru-guru ilmu tauhid dan mendalami selagi nyawa dikandung badan. Semoga anda semua mendapat menafaat dari perbincangan yang sedikit ini , insyaallah. Mohonlah petunjuk dari Allah Swt , diperlihatkan jalan untuk menghampirinya. Amin






Dana Jihad akhir Zaman .......

38 comments:

  1. Assalam Saudaraku

    as-shufi.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Allah di kenal dengan mengenal orang yang paling dekat dengan Allah itu sendiri.

    ReplyDelete
  3. carilah tok mat janggut(sanad dari tok haji mat teras - guru pattani) di pulau pinang........dia boleh ajar makrifatullah.....insyaallah....

    http://www.youtube.com/watch?v=I7HRm3xNAwU

    ReplyDelete
  4. seorang sahabat saya pernah bernasehat...
    pahamilah Rabbmu...
    dan Insya Allah kamu akan lebih memahami hidup dan kehidupanmu...
    Amien...

    ReplyDelete
  5. Tok Mat Janggut, P.Pinang yg bersanad drp Hj Mat Teras tu bukanlah Tok Mat Janggut Abjad. Lain sama sekali orgnya walaupun kedua2nya janggut panjang. Tok Mat Janggut yg duduk di Seberang Perai ni bawa pengajian kitab Usul Tahkik tapi kaedah huraiannya lain sikit dgn kitab Usul Tahkik yg biasa. Keadahnya mudah dan unik sikit sebab ianya versi Hj Mat Teras.

    ReplyDelete
  6. kalo nak blajar kat ank buah dia pun blh, ank buah dia tgl kat pulau pinang (mukim bayan lepas)

    ReplyDelete
  7. carilah tok mat janggut sg 2,benar kata sahabat kita,,,insyallah ada penyelesaian...

    ReplyDelete
  8. Salam Saudara- saudara yang di sayangi..

    yang ingin mengaji ilmu ini
    carilahhh

    Y.M ayahanda paduka raja jamil salleh al haj
    Qaddasa-lahu Siruhul Aziz.

    boleh terus call saya

    0126082933

    ReplyDelete
  9. Masih ada yg mencari Aku sedangkan Aku berada di mana mana..

    Jangan di cari Hamba kalau hendak berjumpa Raja.. sebaliknya teruslah ke istana, Raja sentiasa ada..

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. manakan nak dapat sagu kalax xpecah ruyung... mana nak sembah kalau x kenal...awal agama mengenal Allah..kenal baru sembah(yang)

      Delete
  10. Assalamualaikum

    adakah saudara2 kenal guru wanita , sila bagitau dimana supaya dapat saya cari bila pulang ke malaysia nanti..........

    hana
    australia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam , maaf tak kenal la , kalau adaa nanti saya bg tau

      Delete
  11. "carilah tok mat janggut(sanad dari tok haji mat teras - guru pattani) di pulau pinang........dia boleh ajar makrifatullah.....insyaallah...."

    tuan boleh tak aturkan waktu muzakarah dirumah tok mat janggut....saya mengaji dengan anak murid dia di permatang damar laut,p.pinang.....saja nak mendalami ilmu tauhid.....

    ReplyDelete
  12. bagi saudara yg berada di sekitar lembah kelang, InsyAllah, jika saya menjadi penyebab terkurnianya ilmu ini di pohon usia tuan/puan, call la saya 014-6234977

    ReplyDelete
  13. ingin ku tempuh... titian MU dari kekasih ke kekasih.. sufi.. yahuu... : )

    ReplyDelete
  14. saya tinggal kat seberang prai ,boleh tak bagi tel no sapa2.untuk bertemu dgn tok guru.

    ReplyDelete
  15. mmg benar, saya salah seorang anak murid baru tok mat janggut...alhamdulillah saya dipertemukan Tuhan dgn ilmu ini..baru saya kenal siapa saya dan Allah...saya yg amat jahil tidak pernah mempelajari apa2 ilmu agama sblm ni, alhamdulillah kaedah yg diajar mudah difahami tp tidak mudah utk diamalkan..insyallah dgn usaha dan izinNya,segalanya akan berjalan ke matlamatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena la cri ape rahsia allah dan muhammad....bru la kita tau siapa kita dan siapa allah....dan siapa pula yang maha esa lg maha kuasa

      Delete
  16. Assalamualaikum wr. Wb

    Bagi anda yang ingin mengaji ilmu ini, hub Guru H. Abdul Hadi (Banjarmasin)
    No. telp : 085248847834

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum,

    Di mana saya boleh bertemu guru di Seberang Perai Selatan

    ReplyDelete
  18. Jikalau anda memahami bahawa tanpa bismillahirrahmanirrahim tiadalah dunia,neraka surga dan segalanya..

    ReplyDelete
  19. Islam tiada rahsia pada orang yang tahu. Tapi ada rahsia pada orang yang tak tahu.

    ReplyDelete
  20. Kenapa mat janggut ni difatwakan sesat oleh majlis fatwa? ada sesiapa boleh beritahu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia kata sesat tak semestinya Allah kata sesat , saya tak berani nak menghukum , saya pun tak kenal mat janggut .

      Delete
    2. Xde seorang pn yg berhaq mengatakan seseorang tu sesat....sedangkan semua ilmu yg ada adalah ilmu tuhan....org yg kate org sesat tu sebenarnya dia tidak tau rahsia nur allah dan nur muhammad yg ada pd insan sejati....jgn kte org sesat atau kafir tkot2 kafir tu balik pd kita pulak.....jgn la kita pertikaikan kebesaran tuhan...dia mendidik kita dgnpelbagai cara....manusia itu rahsia ku dan aku adalah rahsianya......

      Delete
  21. Assalamu Alaikum Wr.Wb..
    Sdikit tambahan sy, hanya ilmu ketuhanan yg dimaksud diatas yg bs memaknai dan pahami arti dr dua kalimat sahadat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg di atas itu cuma sedikit panduan dan ciri2 Ilmu ketuhanan yg adaa di nusantara ini , saya tak maksudkan mana2 perguruan secara umumnya begitulah . Kalau nak lebih lanjut elok bertanya mana2 guru yg aroif dalam bidang ini .

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. sesiapa yang ingin belajar ilmu tahkik ilmu hakikat muhammad, carilah guru di terengganu.. ia ada dan ia mengajar org di rumah sahaja.. ia adalah wali kutub zaman... saya telah belajar dan sangat berterima kasih kepadanya... tiada guru lain lagi selain dia yang kasih pada anak muridnya... dia adalah keturunan nabi... belah hasan n hussain.. percayalah..

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah terima kasih kepada yg memperkenalkan perguruan masing2 , semua perguruan bertujuan baik dan mempunyai sanad salasilah tersendiri , di sini cuma diberi penjelasaan secara umum . Bagi sesiapa yg berminat mendalami ATAU bertukar pandangan , bolehlah hubungi saya di email alamsufisma@gmail.com

      Delete
  24. salam.. saya kini sedang belajar memahami serba sedikit ilmu makrifat ini melalui buku mengenal diri dan buku mengenal tuhan penulisan anak murid tok kenali.. boleh kah sapa2 bg tau ada tak guru dikelantan ni yg boleh saya jadikan guru?

    ReplyDelete
  25. wslm , ramai tuk guru pondok kat klate tu kawe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...